Vi har jobbat med att vara en bra kompis ett tag på jobbet. Och om att kunna samarbeta. Som grund har vi använt oss av en serie UR-program: Ugglan och Kompisproblemet. Barnen har fått fundera och prata över avsnitten och dess innehåll, som är till exempel: Tala Sanning, Säga Nej, Säga förlåt och Inte Avbryta. Och en del av arbetet har sedan varit att skapa en gemensam bild tillsammans. En bild där alla får skapa, där man måste komma överens om hur det ska se ut, där man måste kunna acceptera om någon vill göra annrolunda och där man måste lyssna på vad kompisarna har för förslag….
Bilden har tagit sju veckor att skapa och här beskriver jag nu hur barnen gjort och visar hur det sedan blev:
Första gången.
Måla med en färg. Barnen fick gemensamt komma fram till vilken färg dom ville måla. Förslagen var flera men efter en stunds diskuterande och funderade var alla överens om att bilden skulle bli blå. Då fick dom ett stort papper (typ som ett mindre bord) samt olika blåa nyanser i olika sorters färg. Och så målade dom….
Andra gången
Nästa arbetspass fick dom gemensamt komma fram till med vilken färg som ville måla vägar. Det var enkelt. Dom valde svart och fick då både vattenfärg och tusch att använda.. sen blev det vägar över allt det blåa…
Tredje gången
Denna gång tog vi plats på golvet. Och denna gång fick dom instruktionerna att riva sönder sin bild. I inte allt för stora bitar…. Alltså skulle man inte bara riva sönder nåt man själv skapat utan sånt som andra varit delaktiga i att göra…Dom var aningen tveksamt till en början men sen kom dom igång ordentligt. Här ovan ligger hela bilden i en plast-back.
Fjärde gången.
Denna gång fick barnen gå lös med tapetklister på ett större ark. Och det var nu dags att limma upp alla bitar dom tidigare rivit sönder…. Det var enkelt. Inget dom behövde diskutera så mycket om… det var bara limma, limma och limma…
Femte gången
Den här gången fick dom silkespapper i grundfärgerna (även grönt) för att limma på…Rivet i bitar, knölat, platt.. hur dom ville, var dom ville och hur mycket dom ville. Vissa gjorde små bollar andra limmade hela ark. En del höll till enbart i ett hörn andra använde hela arket.
Sjätte gången
Denna gången blev dom erbjudna ”mjuka” saker”… det var snören, garn, plastband, tygbitar (tillklippta – det är svårt att klippa i tyg med barnsaxar), skumgummi (ej tillklippta – det är lätt att klippa i skumgummi, även med barnsaxar) samt skinnbitar (fuskskinn, också rätt lätt att klippa i). Och så obegränsat med lim. Och här talar vi FLIT. Dom limmade, limmade, och limmade.. och klippte och fantiserade, och limmade mer. Och INGEN knorrade när kompisen limmade över nåt dom redan limmat. ( i mitten syns förresten två sängar)
Och så sjunde gången
Nu fick dom limma småplock. Till exempel Glitter, paljetter, piprensare, makaroner…. Och medan dom jobbade fick dom ytterligare ett uppdrag: Dom skulle gemensamt komma fram till ett namn på tavlan. (Jag har gjort det här med barngrupper några gånger förut och just namngivningen brukar vara jobbig att komma överens om.) Förvånande nog valde dom namn utan att argumentera nåt alls… två, tre förslag och sen valde dom ett: GLITTER TAVLA (en tavla som är gissningsvis 70*100 cm stor)
Tror jag ska börja förskolan !
Så där pedagogiska saker höll jag aldrig på med… 😯
Häftigt!
Ni gör mycket skoj/bra saker på er förskola.
Det här var kul, särskilt när du hade gjort det så tydligt med alla stegen! Vi är också lite inne på det där med gemensamt skapande. Min kollega var nyligen på studiebesök på en privat förskola där de som arbetar är musiklärare, dramapedagoger, konstnärer och liknande. Hon hade bland annat fastnat för hur de skapade tavlor på masonitskivor som alla barn fick måla på i många lager. Konstnären kompletterade med sand och därmed struktur och så småningom växte en tavla (som de sedan auktionerade ut) fram. Jag har sett bild på några av tavlorna och de var verkligen fina.